DCC eller Dynamic Currency Conversion är en metod för valutaväxling där handlaren står för valutaomräkningen istället för den inlösande banken.
Metoden baserar sig på det faktum att den inlösande banken lägger på ett valutapåslag på ca 1,5-3% på alla transaktioner i utländsk valuta. Det gör att om en e-handlare tar 1000kr i betalt för en produkt i SEK och en kund betalar med ett amerikanskt kontokort så blir kostnaden för kunden: 1000kr / 6,7 (USD->SEK) x 3% = 144,9 USD (6901kr). Handlaren får i detta fall 1000kr x 6,7 = 6700k. Banken tjänar mellanskillanden på 201kr.
Vid DCC har handlaren flera valutakonton hos den inlösande banken och kan därmed ta betalt i flera valutor. Som en del i köpprocessen får nu kunden en fråga om han vill betala i sin egen valuta (USD) eller i SEK. Att betala i SEK innebär samma förfarande som ovan där banken sköter valutaväxlingen. Om kunden däremot väljer att betala direkt i sin hemvaluta (vilket 9 av 10 gör enligt en undersökning) så får kunden direkt se totalpriset i sin egen valuta baserat på en uträknad valutakurs enligt: 6,7 x 3% = 6,901. Totalpriset på betalningen blir då 1000kr / 6,901 = 144,9 USD. Kunden betalar alltså SAMMA oavsett vem som sköter valutaväxlingen, men i det senare fallet så tillkommer påslaget på 3% handlaren istället för banken.
Lite beroende på vilken bankväxel man har varierar påslaget på 3% men det egna påslaget bör alltid sättas till detsamma just för att kunden aldrig ska behöva betala för mycket. Metoden DCC har funnits i flera år och har även omskrivits vid ett antal
tillfällen, bla med oförtjänst dåligt rykte beroende på att exempel
tagits från utländska handlare som använt ett betydligt högre påslag än 3%, ofta uppemot 10-15%.
Kontakta oss gärna om du vill du veta mer om DCC och hur det kan användas för just din onlineförsäljning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
-
▼
2011
(32)
-
▼
oktober
(8)
- Vänd dyra utländska kortbetalningar till en intäkt...
- Med Web 3.0 blir Internet mänskligare och smartare
- Dåligt fungerande webbsidor dyra för reseföretag
- Resor allt populärare på sociala media
- Sveriges kollektivtrafik samlad i en app
- Rabatterbjudanden - ny kanal för reseförsäljning
- Dags att säga adjö till datormusen?
- Ingen iPhone 5 att vänta till hösten
-
▼
oktober
(8)
facebook
adwords
ezyen
google
Reseapan
android
rese o it
resedagböcker
web 3.0
"user generated content" som resenätverk och communities
Amadeus
Blackberry
Facebook app
Flickr/Picasa osv. mobilsajter och appar
Flymango
GTA
Groupon
Hotelbeds
IT och mobil
Miki
Online marknadsföring av resor
Resdagboken
Resor och social media
SEO
Sunhotels
Svensk reseindustri
Tourico
Travco
Windows
World Travel Market
affiliates
airline
alternativ till resdagboken
american express
app
appar mobilsajt
bloggar
den semantiska webben
e-handel
e-handel resor
expedia
ezy
ezyflight
google +1
google earth
guide pal
hostelworld
iPhone
ibe
importera resedagbok
iphone app
mobila lösningar
mobiltjänster
online reseföretag
reseappar
resecommunity
reseguiden
reseköp online
reseköpare
resepan
reseplanering i social nätverk
reviews
samtrafiken
skyscanner
smarta telefoner
söka resor i mobil
trip advisor
tripadvisor
viral
web 2.0
webbsidor för reseföretag
webwerkstaden
youtube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar