Sociala nätverk får britter att ändra sina resplaner! En undersökning bland över 1 000 britter som gjort minst en veckolång semesterresa det gånga året, visar att 40 procent använde Internets sociala nätverk för sin reseplanering. Detta är en ökning med 36 procent sedan samma undersökning gjorde för ett år sedan.
TripAdvisor är fortfarande det dominerande varumärket för reseinformation på Internet och användes av två tredjedelar av undersökningens svarande. Facebook var den främsta sociala kanalen för 25 procent, lika många använde turist- och reseföretagens egna webbtjänster. Resebloggar av olika slag valdes bara av ca tio procent.
Till följd av de informationer som resenärerna fått genom sociala nätverk var det mer än en tredjedel som ändrade sitt val av hotell, ungefär samma andel svarande som gjorde detta vid undersökningen för ett år sedan. Däremot har andelen som ändrat val av arrangör, resebyrå, flygbolag, resmål etc minskat något.
I genomsnitt gjorde nästan hälften av resenärerna någon slags ändring i sina reseplaner sedan de fått ny information via sociala nätverk.
Undersökningen presenterades på resmässan World Travel Market i London och är en del av WTM Industry Report.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar