En undersökning visar att allt fler söker och följer råd om resor som ges i sociala medier. Sedan tidigare vet vi att goda råd från vänner och familj är viktiga när vi väljer bland annat resmål, researrangörer etc. Nu tar vi gärna råd även av främlingar på sociala medier.
Resesökmotorn Skyscanner.se har frågat 800 svenskar om hur de använder sociala medier inför en resa. Drygt en tredjedel av de svarande säger att de valt resmål efter en rekommendation från någon de bara känner online. Mer än hälften av de svarande väljer resmål genom att titta på vänners semesterbilder på Facebook. Hela 88 procent är nyfikna på vad deras vänner gjort under semestern. En lika stor andel anger att online forum är viktiga vid val och bokning av resa.
I sociala medier får resenärerna hjälp av andra i samma situation, vilket ger dem självförtroendet att ta beslut, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner. Reseföretagen har förstått innebörden av de sociala medierna för resenärer och ökar sin aktivitet på nätet. En lyckad satsning eftersom 56 procent av de svarande följer reseföretag på Facebook och Twitter. Men sociala medier och olika appar används även för att välja restaurang, strand eller bar på resmålet.
"Med en snabb sökning kan jag som turist få veta vilka stränder, sevärdheter, restauranger etc som passar bäst. Med information från både andra turister och det lokala samhället får man närmare kontakt med den lokala kulturen", säger Linda Edstrand.
Jag kan inte annat än hålla med. Själv bokar jag dessutom aldrig ett hotell jag inte känner till utan att kolla på TripAdvisor eller någon annan sajt med rating och reviews. Ofta letar jag hotell den vägen också men kanske bokar via en annan kanal.
Tips: Reseapan är ett nytt resecommunity som kombinerar nätverk med tips och reviews och direkt bokning av resor - www.reseapan.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar