Seattleföretaget Optify som är inriktat på marknadsföring och service inom IT och webbutveckling, har listat de fem trender man tror kommer att prägla nästa år.:
1. Under det gångna året har företagens marknadsavdelningar bara börjat nosa på de möjligheter som finns inom sociala media som Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. Nu väntar en snabb utveckling när storföretag och intresseorganisationer ska anpassa sig. Risken är att mottagaren reagerar negativt när stora varumärken ”invaderar” deras sociala media. Det gäller att anpassa budskapen efter denna nya miljö.
2. Sociala medier blir allt viktigare för sökmotorerna. Företag som vill ha hög ranking måste öka sina aktiviteter inom sociala media.
3. Kunder liksom egna anställda, fungerar som marknadsförare. Företagen måste utveckla dessa relationer i en tid när både positiva och negativa omdömen sprids blixtsnabbt. Här gäller det att förstå dynamiken och, försöka, hålla koll!
4. Sociala medier flyttar allt mer ut på mobila plattformar och skapar nya användarscenarios. Allt fler flyttar sin användning av internet från PC:n till smartphones. Google beräknar att 44 procent av all sista-minuten shopping kommer att ske från smartphones och iPads.
5. Under 2012 kommer Facebook att omsätta mer än Google. Rykten säger att Facebook ska presentera en egen smartphone. Stora aktörer som Amazon kanske gör detsamma. På så vis vill stora konsumentföretag komma in i köpprocesserna ännu tidigare än idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar