Fyra viktiga frågor som är bra att ställa sig när man funderar på att satsa på en app:
-Vilken funktion och information är attraktiv?
-Hur ska informationen presenteras?
-Ska man ta betalt för appen?
-Hur ska appen marknadsföras?
Vilken funktion och information behöver kunderna?
-Användare föredrar appar som fokuserar, dvs. har en begränsad funktionalitet men som gör det den ska göra väldigt bra
-Alltså: Begränsa information till det som är viktigt, men gör den väldigt lättillgänglig
-Tänk också på att om man kan göra viktig information tillgänglig off line så är det en klar bonus, man kan vara i situation där man behöver informationen men inte är uppkopplad
Hur ska informationen presenteras?
-Ett bra tankesätt är att en bra design visar vad användaren ska göra men ger känslan av att man kommit på det själv, dvs. skall vara ”självklar” och intuitiv
-Få bläddringar, all information ska helst presenteras på max 3 skärmbilder
-Använd ett enkelt och användarvänligt språk, undvik teknisk jargong
-Att vara ”flashig” och cool är inget självändamål, satsa på enkelhet, tydlighet och tillgänglighet
-Gå på känsla, känns det inte rätt så är det inte heller det!!
Ska appen vara gratis?
-För en gratis app talar att nerladdning ökar, enligt undersökningar ca 7,5 ggr. Förväntningarna minskar, användandet av appen minskar också snabbt, speciellt om den inte är tillräckligt attraktiv. Man tjänar dessutom förstås inga pengar direkt på appen.
-En app som skapar nytta och intäkter i form av försäljning, direkt eller indirekt ska förmodligen erbjudas gratis
-För att ta betalt talar direkta intäkter om appen är tillräckligt attraktiv i sig, speciellt om den levererar bra kundnytta men mindre försäljning.
Vad ska man tänka på för att skapa nerladdningar?
-Tänk ”Viral” marknadsföring, dvs. att appen i sig är tillräckligt intresseväckande att användarna gärna sprider den vidare i sitt nätverk
-Att lyckas finna med i topp 100 på app store/android market ökar nerladdningarna mångfalt
-Fokusera på initialskedet, dvs. lägg mycket resurser på webb, social media, marknadsföring osv. direkt vid lanseringen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
facebook
adwords
ezyen
google
Reseapan
android
rese o it
resedagböcker
web 3.0
"user generated content" som resenätverk och communities
Amadeus
Blackberry
Facebook app
Flickr/Picasa osv. mobilsajter och appar
Flymango
GTA
Groupon
Hotelbeds
IT och mobil
Miki
Online marknadsföring av resor
Resdagboken
Resor och social media
SEO
Sunhotels
Svensk reseindustri
Tourico
Travco
Windows
World Travel Market
affiliates
airline
alternativ till resdagboken
american express
app
appar mobilsajt
bloggar
den semantiska webben
e-handel
e-handel resor
expedia
ezy
ezyflight
google +1
google earth
guide pal
hostelworld
iPhone
ibe
importera resedagbok
iphone app
mobila lösningar
mobiltjänster
online reseföretag
reseappar
resecommunity
reseguiden
reseköp online
reseköpare
resepan
reseplanering i social nätverk
reviews
samtrafiken
skyscanner
smarta telefoner
söka resor i mobil
trip advisor
tripadvisor
viral
web 2.0
webbsidor för reseföretag
webwerkstaden
youtube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar