ezy bloggar högt och lågt om den senaste tekniken, onlineförsäljning, resebranchen, senaste trenderna inom internetvärlden. Och en hel del annat.

Tankar kring att bygga och lansera en app

mars 06, 2011

Fyra viktiga frågor som är bra att ställa sig när man funderar på att satsa på en app:

-Vilken funktion och information är attraktiv?
-Hur ska informationen presenteras?
-Ska man ta betalt för appen?
-Hur ska appen marknadsföras?

Vilken funktion och information behöver kunderna?

-Användare föredrar appar som fokuserar, dvs. har en begränsad funktionalitet men som gör det den ska göra väldigt bra
-Alltså: Begränsa information till det som är viktigt, men gör den väldigt lättillgänglig
-Tänk också på att om man kan göra viktig information tillgänglig off line så är det en klar bonus, man kan vara i situation där man behöver informationen men inte är uppkopplad

Hur ska informationen presenteras?

-Ett bra tankesätt är att en bra design visar vad användaren ska göra men ger känslan av att man kommit på det själv, dvs. skall vara ”självklar” och intuitiv
-Få bläddringar, all information ska helst presenteras på max 3 skärmbilder
-Använd ett enkelt och användarvänligt språk, undvik teknisk jargong
-Att vara ”flashig” och cool är inget självändamål, satsa på enkelhet, tydlighet och tillgänglighet
-Gå på känsla, känns det inte rätt så är det inte heller det!!

Ska appen vara gratis?

-För en gratis app talar att nerladdning ökar, enligt undersökningar ca 7,5 ggr. Förväntningarna minskar, användandet av appen minskar också snabbt, speciellt om den inte är tillräckligt attraktiv. Man tjänar dessutom förstås inga pengar direkt på appen.
-En app som skapar nytta och intäkter i form av försäljning, direkt eller indirekt ska förmodligen erbjudas gratis
-För att ta betalt talar direkta intäkter om appen är tillräckligt attraktiv i sig, speciellt om den levererar bra kundnytta men mindre försäljning.

Vad ska man tänka på för att skapa nerladdningar?

-Tänk ”Viral” marknadsföring, dvs. att appen i sig är tillräckligt intresseväckande att användarna gärna sprider den vidare i sitt nätverk
-Att lyckas finna med i topp 100 på app store/android market ökar nerladdningarna mångfalt
-Fokusera på initialskedet, dvs. lägg mycket resurser på webb, social media, marknadsföring osv. direkt vid lanseringen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar