Sedan tidigare har man kunnat använda "omvandlingsspårning" i Adwords för att spåra hur annonserna "omvandlas" till köp. Genom att mäta omvandlingsfrekvensen kan man därigenom lätt se vilka annonser som funkar bäst och vilka sökord som konverterar bäst.
Som en vidareutveckling av denna funktion har Google nu lanserat möjligheten att automatiskt visa de annonser som får flest omvandlingar (tex köp).
Hur Adwords väljer ut vilka annonser som ska visas har man sedan tidigare kunnat ställa in med två olika val; de annonser som ger flest klick eller jämnt fördelat på samtliga annonser i kampanjen - dvs oavsett konvertering eller antalet klick.
Nu introduceras här ett tredje val: "Optimera för omvandling". Detta val visas endast om man använder just "omvandlingsspårning" och innebär att Google väljer att visa upp de annonser som faktiskt leder till högst konvertering (tex flest antal köp).
Du hittar denna inställning under "Kampanj" - "Inställningar" - "Avancerade inställningar" och "Annonsväxling":
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar