ezy bloggar högt och lågt om den senaste tekniken, onlineförsäljning, resebranchen, senaste trenderna inom internetvärlden. Och en hel del annat.

Regler för tävlingar på Facebook

februari 18, 2011

I takt med att fler och fler företag etablerar egna sidor på Facebook blir en en naturlig följd att dessa företag vill attrahera så många "fans" som möjligt till sin Facebook-sida. Fler fans innebär fler potentiella kunder, samt att du på ett enkelt sätt bygger varumärke där kampanjer och information sprids vänner emellan utan din inblandning. Via Facebooks funktioner för att skicka meddelande får du dessutom ut ditt budskap i en kanal jämförbar med nyhetsbrev.

Att som nystartad på Facebook attrahera nya fans kan däremot vara svårt och det finns en hel del regler man måste känna till.

Ett vanligt sätt för att få fler fans är att ha en tävling på - eller i samband - med sin Facebook-sida. Många startar en tävling där man uppmanar personer att bli fans samt att de ska posta en kommentar om företaget eller tävlingen på sin egen sida.

Vad många inte känner till är att många tävlingar är förbjudna av Facebook, vilket kan resultera i att företagssidan blir avstängd. Det gäller därför att noggrant läsa och följa de regler som Facebook satt upp.

Följande punkter sammanfattar några av de viktiga delarna:
  • Tävlingar får endast hållas i en sk "Canvas-sida" alternativt i en applikationsflik på en företagssida. Det är alltså inte tillåtet att bedriva en tävling i ett "event" (händelse).

  • Tävlingar får inte innefatta krav på att personen postar en kommentar, laddar upp ett foto eller gillar något annat än just företagets egen Facebook-sida. Det är alltså förbjudet att uppmana en person att ladda upp ett foto eller skriva en motivering i företagets "wall".

  • Facebooks namn eller logotyp får inte nämnas i tävlingen, förutom uttryckligen när man förklarar och länkar till företagets Facebook-sida.

    Exempel på en tillåten text är:
    "You can enter the promotion through the [application name] application on the Facebook Platform. You can also find the application on the [tab name] tab on the [Page name] Page on Facebook."

    I tävlingsreglerna måste det tydligt framgå att Facebook inte sponsrar, administrerar eller är associerad med tävlingen. Följande text måste även inkluderas som en del av reglerna:
    "This promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook. You are providing your information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook. The information you provide will only be used for [disclose any way that you plan to use the user's information]."

  • Tävlingar får endast vara öppna för personer fyllda 18 år.

  • Tävlingar där vinnaren utses genom lotteri får ej genomföras i Sverige, Belgien, Norge eller Indien.

  • Tävlingar får ej bedrivas där vinsten innefattar alkohol, tobak, mjölkprodukter, vapen eller droger.

  • Tävlingar får ej bedrivas där tävlande måste göra ett köp eller medverka i en prestation som "pågår under längre tid".

  • Vinnaren av tävlingen får inte kontaktas genom Facebook, utan i samband med tävlingen måste den medverkandes kontaktuppgifter samlas in och sparas utanför Facebook.
De kompletta reglerna finns att läsa på: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php. Då reglerna uppdateras med jämna mellanrum är det dessutom bra att regelbundet se över om något ändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar