Ovanstående typer av annonsering är traditionella i sitt utförande där man använder Facebook som ett skyltfönster för sin annonser utan någon interaktion med betraktarens vänner.
För att öka den sociala närvaron och det faktum att en person är mera trolig att utföra en handling som deras vänner gjort inför nu Facebook möjligheten att annonsera och lyfta fram dina vänners händelser.
Sedan tidigare visas dina vänners "Gilla" och postinlägg i deras nyhetsflöde och på sin startsida. Exempel:
En sådan händelse försvinner dock väldigt snabbt och hamnar dessutom sällan under "Toppnyheter" i nyhetsflödet.
Genom att skapa en annons för en "Sponsrad händelse" kan nu företaget bakom den gillade sidan (i ovanstående fall "Skolresor Stockholm") lyfta fram sin sida och vilka av dina vänner som gillar företaget i en annons. Annonsen hamnar som vanligt i högerspalten där det även framgår vilken eller vilka av dina vänner som gillar:
Självklart tar Facebook fortsatt hänsyn till de sekretessinställningar du gjort så att dina händelser endast visas för de med rätt behörighet (normalt sätt dina vänner).
Som annonsör kan du inte själv styra exakt vilka händelser som lyfts fram, utan det kan vara något av följande:
- Sidinlägg - någon har skrivit på företagets sida
- Sidkopplingar - någon kopplar ihop sig med företags sida
- Applikationshändelser - någon använder företagets applikation
- Incheckning - någon checkar in (genom Facebook platser) på företagets Facebook-plats
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar