ezy bloggar högt och lågt om den senaste tekniken, onlineförsäljning, resebranchen, senaste trenderna inom internetvärlden. Och en hel del annat.

Facebook introducerar annonser för händelser

februari 24, 2011

Den som annonserar på Facebook vet att man sedan tidigare kunnat välja att ange olika mål för sin annons. Dels har man kunnat välja att direktlänka annonsen till en extern webbsida alternativt till företagets Facebook-sida för att få fler "fans" (gilla).

Ovanstående typer av annonsering är traditionella i sitt utförande där man använder Facebook som ett skyltfönster för sin annonser utan någon interaktion med betraktarens vänner.

För att öka den sociala närvaron och det faktum att en person är mera trolig att utföra en handling som deras vänner gjort inför nu Facebook möjligheten att annonsera och lyfta fram dina vänners händelser.

Sedan tidigare visas dina vänners "Gilla" och postinlägg i deras nyhetsflöde och på sin startsida. Exempel:

En sådan händelse försvinner dock väldigt snabbt och hamnar dessutom sällan under "Toppnyheter" i nyhetsflödet.

Genom att skapa en annons för en "Sponsrad händelse" kan nu företaget bakom den gillade sidan (i ovanstående fall "Skolresor Stockholm") lyfta fram sin sida och vilka av dina vänner som gillar företaget i en annons. Annonsen hamnar som vanligt i högerspalten där det även framgår vilken eller vilka av dina vänner som gillar:


Självklart tar Facebook fortsatt hänsyn till de sekretessinställningar du gjort så att dina händelser endast visas för de med rätt behörighet (normalt sätt dina vänner).

Som annonsör kan du inte själv styra exakt vilka händelser som lyfts fram, utan det kan vara något av följande:
  • Sidinlägg - någon har skrivit på företagets sida
  • Sidkopplingar - någon kopplar ihop sig med företags sida
  • Applikationshändelser - någon använder företagets applikation
  • Incheckning - någon checkar in (genom Facebook platser) på företagets Facebook-plats
Kostnaden för sponsrade händelser beräknas på samma sätt som sponsrade annonser, dvs genom budgivning och kostnad per klick eller action.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar