Google lanserade den 1 juni 2011 sitt sociala plugin +1 ("Google plus one") som fungerar på ett liknande sätt som Facebooks "Gilla"-knapp.
Det är alltså en markering som besökaren gör på en webbsida för att visa sitt gillande. För att kunna gilla en sida behöver man ett Google-konto där man fyllt i uppgifterna för en profil (Google Profile). Själva markeringen görs genom att man klickar på knappen för "+1":
Själva knappen kommer i ett antal olika storlekar och utförande där man som sajtägare kan välja om antalet gillamarkeringar ska visas bredvid knappen.
Via sin profilsida på Google kan man sedan se vilka sajter man valt att gilla samt öppna upp denna sidan publikt för att öppet visa upp vilka sidor man gillar.
+1 har även blivit integrerat i Google sök där +1-markeringar från dina kontakter (från Gmail/Google Contacts eller personer du följer i Google Reader) visas tillsammans med sökresultatet eller annonser från Google Adwords. Detta är i nuläget endast implementerat på den engelska versionen av google.com - men vi lär kunna vänta oss samma funktion på övriga marknader inom en snar framtid.
Tanken med att integrera markeringen i Googles sökning är självklart att öka konverteringen för de sajter som dina vänner gillar. Om personer du känner och litar på har gillat en viss produkt eller artikel är sannolikheten självklart större att du klickar på just det valet i resultatet.
Redan samma dag som +1-knappen lanserades implementerade ezy den på en av sina e-handelskunder. Den visas i nuläget på samtliga produktsidor hos Sobling (som säljer smycken på nätet). Se exempel här.
I grund och botten är +1 än konkurrent till Facebooks gillaknapp, men fördelen kommer som sagt med integrationen i sökresultatet medan nackdelen är att det inte på långa vägar är lika många som har ett etablerat Google-konto med full kontroll över sina Google-kontakter. Oavsett så ska det bli spännande att följa +1-knappen och vilket genomslag den får!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
facebook
adwords
ezyen
google
Reseapan
android
rese o it
resedagböcker
web 3.0
"user generated content" som resenätverk och communities
Amadeus
Blackberry
Facebook app
Flickr/Picasa osv. mobilsajter och appar
Flymango
GTA
Groupon
Hotelbeds
IT och mobil
Miki
Online marknadsföring av resor
Resdagboken
Resor och social media
SEO
Sunhotels
Svensk reseindustri
Tourico
Travco
Windows
World Travel Market
affiliates
airline
alternativ till resdagboken
american express
app
appar mobilsajt
bloggar
den semantiska webben
e-handel
e-handel resor
expedia
ezy
ezyflight
google +1
google earth
guide pal
hostelworld
iPhone
ibe
importera resedagbok
iphone app
mobila lösningar
mobiltjänster
online reseföretag
reseappar
resecommunity
reseguiden
reseköp online
reseköpare
resepan
reseplanering i social nätverk
reviews
samtrafiken
skyscanner
smarta telefoner
söka resor i mobil
trip advisor
tripadvisor
viral
web 2.0
webbsidor för reseföretag
webwerkstaden
youtube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar