Några tips hur du använder dig av de enorma möjligheter som sociala media ger, inte minst i resebranschen. Det handlar om att vara intressant, ärlig, generös och öppen. Att skapa intresse och våga ha en dialog med kunderna. Enkelt att säga, svårt att göra, eller?
Länka till din egen information
Håll dig till ämnet, länka gärna till tidigare inlägg eller egna inlägg i andra media, men tänk på att inte bara länka till dig själv, bidra även med andra relevanta länkar. Du vinner i trovärdighet samtidigt som du skapar goda frutsättningar för SEO.
Ta plats men ta inte över
Prata gärna om din egna resor och tjänster, men skryt inte, prata mer i generella termer och se till att vara intressant, beskriv t ex bakgrund, utvcekling, behov och nytta, framtida möjligheter osv.
Skapa intresse utan att be om det
Använd din närvaro på Twitter, Facebook, Blog, LinkedIn osv. till att vara intressant, stick gärna ut och våga vara lite utmanande, men se till att du vet vad du pratar om. Kan du få igång en dialog har du verkligen lyckats. Din uppgift är att skapa intresse, inte att sälja, marknadsföra och dunka ut en massa tråkig information.
Ge kunderna en röst
Kunderna litar och lyssnar så mycket mer mer på varandra än på marknadsföring. Vad kunderna säger och tycker ger enorma möjligheter och kraft. Det kan säkert vara skrämmande i början, men skapa möjligheter för dom att komma till tals - "gilla, dela, follow" osv. Var öppen, censurera inte vad du gör (det märks..) utan acceptera, lyssna, lär och bli bättre. Kan du stå för dina tjänster och produkter, kommer också dina kunder att hjälpa dig att marknadsföra dom.
Bestäm dig och planera!
När du väl ge dig in i matchen, se till att du bestämt dig vad du vill göra, varför, hur och att ha resurser för det. Det ger enorma möjligheter, inte minst i resebranschen, men kommer att kosta pengar och ta tid. Att bara göra saker "för att man ska" är helt värdelöst och skapar bara bad will om något, då är det bättre att låta bli!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
facebook
adwords
ezyen
google
Reseapan
android
rese o it
resedagböcker
web 3.0
"user generated content" som resenätverk och communities
Amadeus
Blackberry
Facebook app
Flickr/Picasa osv. mobilsajter och appar
Flymango
GTA
Groupon
Hotelbeds
IT och mobil
Miki
Online marknadsföring av resor
Resdagboken
Resor och social media
SEO
Sunhotels
Svensk reseindustri
Tourico
Travco
Windows
World Travel Market
affiliates
airline
alternativ till resdagboken
american express
app
appar mobilsajt
bloggar
den semantiska webben
e-handel
e-handel resor
expedia
ezy
ezyflight
google +1
google earth
guide pal
hostelworld
iPhone
ibe
importera resedagbok
iphone app
mobila lösningar
mobiltjänster
online reseföretag
reseappar
resecommunity
reseguiden
reseköp online
reseköpare
resepan
reseplanering i social nätverk
reviews
samtrafiken
skyscanner
smarta telefoner
söka resor i mobil
trip advisor
tripadvisor
viral
web 2.0
webbsidor för reseföretag
webwerkstaden
youtube
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar